De viktigaste förändringarna är de i motorgruppen. I cylinderhuvudet har insugsventilerna fått en smalare stigning (37 mm till 35,5 mm) i kombination med ett ökat utrymme vid ventilsätena, vilket ger ökad effektivitet vid fyllning av cylindern och förbättrad förbränning för ökad topprestanda. Och för att fylla cylindern exakt är insugningskanalen i downdraft-stil rakare och insprutaren i uppströmsledet är omplacerad från ovanför till under kanalen. Dessa förändringar bidrar ytterligare till ökad effektivitet vid fyllning av cylindern, vilket bidrar till topprestanda. När det gäller själva ventilerna är de mindre (ø32 mm till ø31 mm), vilket bidrar till tillförlitligheten hos cylinderhuvudet/ventilsätet och möjliggör en snävare ventilspridning, samtidigt som kolvkronan har ändrats för att matcha ventilstorleken och ändringarna i spridningen.
Förutom att den högre motorprestationen tack vare den nya effektiviteten ger ett längre avgasrör (457 mm till 557 mm) ger den också ett ökat vridmoment i låg- och mellanregistret. När det gäller effektkänslan bidrar en ny magnetrotor med ett ökat tröghetsmoment (9,5 kg-cm2 till 10,0 kg-cm2) till en mer tävlingsvänlig kraftöverföring.
När det gäller växlarna förblir tre, fyra, fem och sex desamma, men en längre första växel har införts tack vare feedback från AMA Supercross och den andra växeln har också ändrats för att göra övergången mellan första och tredje växeln smidigare.
Erfarenheterna från Japan Motocross Championship resulterade i förändringar av de inre delarna av den främre gaffeln för att ge fastare kompressionsdämpning som bidrar till ökad terrängprestanda utan att ge avkall på körkomfort. Medan själva fjädringsgraden för gaffeln är oförändrad bidrar en reviderad oljehöjd till optimerade övergripande fjäderegenskaper. Den bakre fjädringen har nu fastare kompressionsdämpning som bidrar till ökad terrängprestanda utan att ge avkall på åkkomforten.
Andra uppgraderingar av chassit inkluderar ett bredare bakdäck för 2023 i form av Dunlops MX33 110/90-19 jämfört med 100/90-19 som användes förra året, medan fotpinnarna är 5 mm bredare (fram till bak) och placerade 3 mm bakåt för att ge ett utmärkt grepp.
Gradvis förfining och uppgraderingar som integreras sömlöst är ofta vägen till framgång i racing och det är just den vägen som Kawasaki väljer för sin tävlingsmaskin i 250-klassen. Användbar kraft, genomtänkta motor- och chassiuppgraderingar - det är Kawasakis nya KX250 2023.