Nyhetsbrev

Kawasaki's officiella nyhetsbrev

4 Juni 2024 2025 Kawasaki KX250: Be Next

I 50 år (och ännu mer kommer) har Kawasakis KX motocrosshojar byggts för att dominera tävlingsbanan och ta förare mot det översta steget på prispallen.
Nästa steg i utvecklingen är den nya 2025 KX250, som får uppgraderingar inom ett antal nyckelområden för bättre prestanda samtidigt som den utrustas för sin fabriksdebut i KRT MX2 World Championship under den kommande säsongen.
 
När det gäller den radikalt uppdaterade specificeringen förbättras både motorkraftskänslan vid låga varvtal och gasreglaget vid utgång från kurvor för 2025 som ett resultat av ett symmetriskt inriktat insug och avgas samt optimerat nedåtgående luftintag.
 
KX250 (och cross country KX250X) är redan känd för att vara en smidig, lätthanterlig maskin och är nu ännu smidigare med uppdateringar av ram och fjädring, av vilka många liknar de som KX250:s äldre syskon, flaggskeppet KX450, mottog 2024. Dessa uppdateringar – i kombination med nya funktioner som ODI Lock-On-grepp och smidigare ny design – gör att föraren lättare kan flytta runt på cykeln och är avsedda att översättas till snabbare varvtider.
 
Racers kommer att glädjas åt de nya tekniska funktionerna, inklusive Power Modes och Kawasaki Traction Control, som är lätta att välja från en ny kontroll på den vänstra sidan av styret. Dessutom tillåts smartphone-anslutning för förare att ansluta till sin maskin för att justera motorkartläggningen direkt från sina smartphones med hjälp av Kawasakis unika Rideology-app anpassad specifikt för KX.
 
Naturligtvis är en "uppmärksamhetsfångare" den nya motorkonfigurationen. Fingerföljarventils manövrering, liksom ett insug i downdraft-stil och dubbla injektorer, men dessa förenas nu av en ny design av kolv plus en reviderad insugs- och avgaslayout (med ljuddämparen flyttad längre fram för bättre masscentralisering) och en enaxlad primär balansaxel för ett allsidigt starkare paket med förbättrad kontroll och större låg- till mellanregistereffekt.
 
De symmetriskt inriktade insugnings- och avgasröret ger ett starkt övervarv och jämna vridmoment vid låga varvtal.  Ett omdesignat insug erbjuder en mycket rakare väg för luft-bränsleblandning att komma in i toppen, medan en centralt placerad avgasport i linje med intaget för hög luftflödeseffektivitet; båda bidrar till ökad prestation.  Det optimerade downdraft-intaget bidrar också till lågprestanda medan en enaxlad primärmotorbalanserare bidrar till jämnare kraftleverans och minskade vibrationer.
Det finns till och med en helt omdesignad luftbox för att maximera potentialen hos KX250:s dubbla injektorer och matcha det nya downdraft-intaget.  Som ett komplement till det avsevärt ökade låga vridmomentet och den mjukare kraftleveransen är gasresponsen mer linjär.
När det gäller växling ger en hydraulisk koppling mer direkt känsla och lättare spakverkan plus mindre spel då kopplingen värms upp under tung användning. Den enaxlade primära motorbalanseraren bidrar till den mjuka kraftleveransen och minskade vibrationerna, vilket förbättrar gasreglaget, särskilt när du lämnar kurvor med långsammare hastigheter.
 
Chassimässigt är KX250:s nya ram baserad på den för 2024 KX450, och uppdateringar för 2025 för att passa den nya insugs- och avgaslayouten hjälper till att leverera förbättrad hantering.  Den släta formen är designad för att underlätta förarens rörelser och kontroll plus finjusterade fjädrings- och bromskomponenter bidrar ytterligare till KX250:s lätta, smidiga hantering tack vare dess optimerade styvhetsbalans.
 
Högpresterande Showa ø48 mm inverterade spiralfjädergafflar och ny Uni Trak bakfjädring erbjuder race-ready fjädringsprestanda medan Ergo-fit valet av fyra styrlägen och två fotpinnepositioner gör att föraren kan skräddarsy sin körställning för att passa kroppsstorlek och ergonomi preferens.
 
Cross-country KX250X drar nytta av samma mängd uppdateringar för säsongen 2025. Dessutom, cross-country trimning av fjädringen, matchad till en 21”/18” hjulkombination utrustad med däck av endurotyp och praktiska standardfunktioner som ett sidostöd gör den nya KX250X ännu mer attraktiv för cross-country körning.
 
Motocross eller cross-country, Kawasaki är lika fokuserad som någonsin för att skapa och tillhandahålla det mest förarvänliga, racevinnande paketet som möjligt. Det var en tuff uppmaning att göra det bästa bättre men vi är övertygade om att 2025 KX250 flyttar klassen till nästa nivå, vilket ger blivande förare den unika förmågan att uppfylla sin ambition att "Be Next".
 
KX250 / KX250X 2025 årsmodell färg: Limegrön