Nyhetsbrev

Kawasaki's officiella nyhetsbrev

9 Augusti 2022 Kawasaki RS-sortimentet satsar på 50 år till

Kawasaki firar ett halvt sekel av Z-familjen år 2022 och man är nu angelägen om att blicka framåt mot de kommande fem decennierna. En grundläggande del av denna produktfilosofi är den enormt populära Retro Sport-serien.


För dem som minns Z650-B1 från 1977 har Z650RS många likheter i dess design, men den har definitivt sin egen distinkta form och Retrovolution-personlighet. Bränsletanken i 1970-talsstil, de böjda sidopanelerna och den tydliga bakre kåpan med "duck tail" är klassiska Z-attribut, liksom de stora, runda strålkastarna. Allt detta på ett modernt chassi, moderna hjul, bromsar, fjädring och däck som skapar en övergripande känsla av stil, förfining och säkerhet.

Som en central del av Kawasakis tolv motorcyklar som uppfyller A2-kraven för 2023 befinner sig Z650RS i en avundsvärd position som den första stora motorcykeln för de som nyss börjat köra och "den enda motorcykel jag någonsin kommer att behöva" för dem som förstår och uppskattar det omfattande paketet för körning och ägande.

För 900RS har de senaste åren varit exceptionella. Z900RS är en hoj som ända sedan introduktionen har välkomnats av entusiastiska "Z-fans" såväl som av dem som inte har någon större kännedom om 1972 års Z1 Super Four:s inverkan och inflytande.
Motorn som härstammar från Z900 har återanpassats för att ge respons på låga varvtal utan att offra den klassiska Z-toppen. Det finns över tjugo stylingdetaljer som överförs från den ursprungliga King of Cool Z1 till Z900RS och visar sig i den stolthet som tiotusentals lyckliga ägare världen över känner.

Z900RS återspeglar inte bara känslor från det förflutna, utan den nyligen lanserade Z900RS SE påminner om 1970-talets trend att personifiera och fokusera på prestanda. Med Z900RS som bas lägger SE-modellen till en Öhlins S46-stötdämpare bak och omjusterade inställningar för den främre fjädringen med ny framgaffelfinish. Detta kombineras med Brembo-bromsar fram och Brembo-skivrotorer som får stopptryck via främre bromsledningar i stålflätade bromsar. Toppa detta med en suggestiv färgsättning och du får en maskin som har varit ständigt efterfrågad sedan den lanserades.

RS-familjen bygger på ett halvt sekel av Z-dominans och är väl rustad för de kommande femtio åren.  
 
 
 

 
Z650RS 2023MY Färger:
-           Metallic Spark Black
-           Candy Emerald Green
 
Z900RS 2023MY Färger:
-           Candy Tone Blue
-           Metallic Diablo Black/Metallic Imperial Red
-           Metallic Diablo Black
 
Z900RS SE 2023MY Färger:
-           Metallic Diablo Black