Nyhetsbrev

Kawasaki's officiella nyhetsbrev

15 Januari 2021 Kawasaki Racing Team Sweden presenterar 2021 års föraruppställning

Till en början kan vi se att två bekanta ansikten i form av Fredrik Belin och Ture Adolfsson finns kvar i teamet, dessa två talangfulla unga killar kommer även i år köra om pallplatser i den konkurrenskraftiga Supersport 300-serien på sina Ninja 400. Till 2021 väljer Kawasaki att utöka satsningen på unga förare när de även signerat Edvin Röjerås. Edvin har under tidigare säsong visat prov på högklassig körning och kommer tillsammans med Ture och Fredrik utgöra den sista biten i ett glödhett Ninja 400-team.

I Superbike hittar vi två nya ansikten i teamet – Gabriel Berntsson och Nicklas Krey. Två hungriga förare som båda siktar högt inför 2021 på sina ZX-10RR.

Detta säger förarna själva om föregående säsong och 2021.
 
Fredrik Belin


” 2020 var ett av de tuffaste åren både på och av banan för mig. Jag körde inte bra och jag hade lite otur. 
 
Men istället för att gräva ner mig och bara se det dåliga så har jag tagit med mig allt jag lärt mig genom säsongen in i försäsongsträningen och känner att jag utvecklats väldigt mycket. jag har aldrig tyckt att det är så kul att köra hoj som jag gör just nu, och jag har blivit mycket snabbare!
 
Mitt mål för säsongen 2021 är att bli snabbast. Det är det jag jobbar för och kommer fortsätta jobba hårt för hela försäsongen och även under säsongen.
 
 Jag har möjligheten att köra i Kawasaki Racing Team Sweden i år igen. Att veta att dom ser någonting i mig och att få sitta på det bästa maskineriet ger en otrolig mängd självförtroende. 
 
Nu laddar vi in för 2021!”
 
Ture Adolfsson
 
” Säsongen 2020 startade lite dåligt med att dom första tävlingarna på Anderstorp var i regn och jag var väldigt obekväm i regn på grund av att jag kraschade i regn ett antal gånger 2019. Jag försökte mitt bästa under omständigheterna och fick hyfsade resultat ändå. De två andra racen i Linköping och Karlskoga var betydligt bättre för de båda gick i torrt väder. Det resulterade i att jag stod på pallen alla dom 4:a racen, vilket kändes skönt efter den dåliga starten på säsongen. 4:e deltävlingen i Falkenberg blev de regn igen men då hade jag fått in lite träning på regn innan racet och kände mig då mycket bekvämare och lyckades ta mig upp på pallen på ett av racen. Det blev jag var väldigt nöjd över men hade fortfarande en bit kvar till 1:an och 2:an i regn.
Sen kom vi till Anderstorp och finalen och där visade det sig också att de skulle vara regn och jag var dessutom lite nervös inför tävlingen på grund av att jag låg 3:a i totalen men han som var 4:a var bara några poäng efter. På lördagen innan första racet gjorde vi en justering på hojen som resulterade att jag var i fas med de snabbaste förarna i regn. Detta höjde mitt självförtroende innan racet. Jag kom 4:a den första dagen men var tvungen att minst komma 3:a i racet på söndagen för att komma 3:a totalt. Detta lyckades jag med efter en långa fajt med Edvin Röjerås.

Till sist vill jag tacka Peter Söderholm, teamet och Kawasaki Sverige för att ni har gett mig möjligheten att vara framme i toppen och fajtas med en väldigt konkurrenskraftig hoj. Inför 2021 har jag fått fortsatt förtroende av Kawasaki att köra för dom och det är jag väldigt tacksam för. Målet med säsongen 2021 är att vinna SSP 300. ”
 
Edvin Röjerås

 
” Hej!
Det är jag som är Edvin och jag är 14 år gammal. Jag går i 8:an och bor utanför Uppsala - längtar tills jag är 15 år och kan ta epa-kort. 😊

På fritiden är det mest tvåhjuliga fordon som gäller - och fotboll.  När jag var 3 år testade jag min första 50cc-motorcykel, och på den vägen är det. Sedan dess har det blivit många mil i skogen. 

Sommaren 2019 testade jag roadracing på bana för första gången, och detta fängslade mig helt. Jag tog licens och började tävla i klassen Supersport 300. Tävlingssäsongerna 2019 & 2020 gick väldigt bra och jag fick verkligen mersmak för sporten. 2020 kunde jag avsluta säsongen med en fjärdeplats i serien. Det kändes till en början lite snopet att missa pallen med minsta möjliga marginal – men med lite distans är jag väldigt nöjd med säsongen!

Inför sommaren 2021 har jag siktet inställt högt, då jag hoppas kunna stå högt upp på pallen i Supersport 300. 😊 Är väldigt glad och tacksam att detta år få möjligheten att ingå som förare i Kawasaki Team Sverige – det blir till stor hjälp för att kunna nå min ambition! Ser fram emot att träffa teamkompisarna, testa nya hojen, och starta upp säsongen så snart det är möjligt. Hoppas att få träffa er alla på banorna i sommar!”
 
Nicklas Krey
”2021: Jag ser väldigt mycket fram emot denna säsong ihop med Kawasaki Racing Team Sweden. Jag ringde teamchef Peter så fort jag hörde att det eventuellt fanns en plats ledig.
Det ska bli väldigt roligt och spännande att få vara en del av er under nästa säsong. Även fast allt kommer vara helt nytt denna säsong med motorcykelfabrikat, däckfabrikat, fjädringsfabrikat.
Jag tvivlar inte på att vi kommer vara med och slåss om topplaceringarna under nästa år. Det finns redan väldigt mycket information i teamet angående inställning av motorcykeln och med någon/några månader i Spanien beroende på när motorcykel är klar så tror jag att vi kommer komma väl förberedda till första tävlingen.
Mina största mål för säsongen är att försöka vinna totalen i serien vilket kommer bli väldigt tufft men det är den inställningen jag har och det jag kommer jobba efter. Om jag är topp 5 när säsongen är slut kommer jag ändå vara nöjd med tanke på att allt är helt nytt denna säsong. ”

Gabriel Berntsson
” 2021 blir ett väldigt roligt och spännande år, med Peter Söderholm/Kawasaki Racing Team Sweden’s hjälp och support så är allt genomförbart som innan har bromsat mig så som inställningar av cykel och fjädring med mera och inte att förglömma att ZX-10RR är den mest potenta motorcykeln på griden att vinna SM.
Mitt mål är att komma topp 5 på alla tävlingar under 2021.
Vi kommer att tillbringa minst några veckor nere i Spanien för att lära känna den för mig nya ZX-10RR och hitta mer fart och bromspunkter. Under försäsongen håller jag upp konditionen med min KX450 på crossbanan och även med löpträning.”
 
 
 
 
”Teamchef Peter Söderholm har sin vana trogen satt ihop ett väldigt intressant team. Supersport 300 kommer bli otroligt spännande, både inom serien och teamet. Tre förare som visat hög klass och med högt satta mål. I Superbike har både Nicklas och Gabriel vid tillfällen visat att de har vad som krävs för att vinna tävlingar, vi hoppas och tror att vi tillsammans kan nå dit flertalet gånger under 2021. Kawasakis mål är alltid att stå högst upp på prispallen.

Jag, tillsammans med mina kollegor på Kawasaki Sverige vill även passa på att tacka förra årets Superbikeförare Fredrik Eriksson och Jimmy Gällros samt önska dem lycka till i framtiden.” – Patrik Nordström, PR Officer, Kawasaki Sverige
 

Följ teamet och förarna på:

Kawasaki Racing Team Sweden

Ture Adolfsson

Edvin Röjerås

Fredrik Belin

Nicklas Krey

Gabriel Berntsson