Specifikationerna varierar beroende på marknad, men den mest kraftfulla Ninja ZX-4R är utrustad med en motor med hög effekt som levererar exceptionella 80 hästkrafter i ett lätt och kompakt Ninja ZX-25R-baserat chassi för överlägsen kurvprestanda och accelerationskänsla. Vid introduktionen kommer Ninja ZX att vara den enda supersportmodellen med fullfairing i 400cc-klassen med en parallell fyrcylindrig motor. Den ärver det aggressiva utseendet och den premiumutrustning som förväntas av Ninja ZX-familjen samtidigt som den förfinar det sensationella avgasljudet från den fyrcylindriga motorn.
Oavsett om du är erfaren eller nybörjare, kommer Ninja ZX-4R-förare att uppleva den spännande körglädjen med "APEX PREDATOR"-konceptet på racerbanan eller på gatan.
Hjärtat i denna omedelbart imponerande maskin är en nyutvecklad 399 cc vätskekyld, parallell fyrcylindrig DOHC-motor baserad på teknik från Kawasakis legendariska Ninja ZX-serie av supersportmaskiner, som kan leverera en maximal effekt på 57 kW (77 PS) och 59 kW (80 PS) när lufttrycket är tryckt*. Motorn har utformats för att kombinera ett starkt vridmoment vid låga och mellersta varvtal med stark effekt vid höga varvtal och i alla körsituationer, från daglig användning till sportkörning på banan.
Utrustad med Kawasakis världsberömda Ram Air-system som ökar lufttillförseln och bidrar till förbättrad motorprestanda, är luftintaget placerat i mitten av den övre kåpan, vilket ger en stil som omedelbart känns igen som en del av Ninja ZX-serien. Ram Air-kanalerna är placerade på vänster sida av framgafflarna och leder till luftlådan medan "Ram Air"-stämpeln är synlig för föraren för att visa upp Ram Air-systemets prestanda. Den extremt högvarviga motorn, som varvar över 15 000 varv per minut, ger det spännande avgasljudet som bara en högpresterande parallell fyrcylindrig motor från Kawasaki kan ge.
När det gäller chassit är konfigurationen fokuserad på utmärkta hanteringsprestanda och är inspirerad av chassielementen och designkonceptet för Ninja ZX-10RR World Superbike. Med en fackverksram av hög hållfasthet och en böjd svingarm av lång typ uppnår ramen en idealiserad viktfördelning mellan fram och bak samt en utmärkt balans mellan styvhet och flexibilitet, vilket ger en smidig hantering och en bra återkoppling till föraren.
Showas avancerade SFF-BP-förgaffel (Ninja ZX-4R SE- och Ninja ZX-4RR-modellerna har en mekanism för justering av förspänningen) är utrustad med en bakre horisontell baklänk med samma progressiva egenskaper som Ninja ZX-10R supersportmodell, vilket bidrar till den fantastiska hantering som är typisk för supersportmodeller. Dessutom har Ninja ZX-4RR-varianten samma typ av Showa BFRC-lite-dämpare baktill som Ninja ZX-10R.
Bromskraften levereras via φ290 mm semiflytande dubbla skivor fram och radialmonterade monoblockbromsar, medan bakre skivan har en φ220 mm stor diameter. Det totala paketet ger kraftfull bromskraft och utmärkt bromskänsla, respons och effekt. När det gäller bromseffektivitet och grepp är den valda däckkombinationen F120/R160 utformad för att matcha Ninja ZX-4R:s dynamiska prestanda och ge utmärkt stabilitet i höga hastigheter.
Showas avancerade SFF-BP-gaffel (Ninja ZX-4R SE- och Ninja ZX-4RR-modellerna har en mekanism för att justera förspänningen) är utrustad med en horisontell bakre länkarm med samma progressiva egenskaper som supersportmodellen Ninja ZX-10R, vilket bidrar till den fantastiska hantering som är typisk för supersportmodeller. Dessutom har Ninja ZX-4RR-varianten samma typ av Showa BFRC-lite-stötdämpare baktill som Ninja ZX-10R.
Vid första anblicken kan man inte ta miste på linjerna på denna nya Ninja med sin aggressiva stil som utstrålar den kraft och omedelbara styrka som Ninja ZX-serien är känd för. Ninja ZX-4R:s högklassiga utseende förstärks också av användningen av lysdioder för all belysning, från den dubbla strålkastaren till bakljuset.
Elektroniska förarhjälpmedel har också en framträdande plats på den senaste Ninja med integrerade körlägen som kopplar samman KTRC (Kawasaki Traction Control) och Power Modes. Från fyra olika lägen - Sport, Road, Rain och Rider (Manual) - kan föraren enkelt välja lämplig inställning för att passa körförhållandena och hans eller hennes egen körstil. Ninja ZX-4R SE och Ninja ZX-4RR är också utrustade med en dubbelriktad KQS (Kawasaki Quick Shifter) som möjliggör kopplingsfri växling uppåt/nedåt.
Mätarpanelen på Ninja ZX-4R är utrustad med en 4,3-tums full-digital LCD-färgskärm som ger hög synlighet och en premiumkänsla. Den integrerar ett spårläge som visar varvtider, växellägen och varvtal från 10 000 rpm och uppåt på ett lättläst sätt. Kawasaki RIDEOLOGY-applikationen kan användas för att ansluta till en smartphone för en mängd olika funktioner, inklusive registrering av GPS-ruttinformation och information om fordonets körning.
Förutom Ninja ZX-4R finns följande två varianter tillgängliga:
Ninja ZX-4R SE:Den här specialutgåvan har originalfärger och grafik som inspirerats av hojarna från Kawasakis fabriksracingteam, Kawasaki Racing Team (KRT), samt många tillbehör som standardutrustning.
-Dual direction KQS
-Smoked windshield
-USB power socket
-Frame Slider
Ninja ZX-4RR:Förutom de ursprungliga Kawasaki Racing Team-inspirerade färgerna och RR-grafiken har den bakre fjädringen Showas BFRC-lite, samma typ som används på supersportmodellen Ninja ZX-10R. Denna specifikation möjliggör en mer sportig körupplevelse
-Dual direction KQS
Comparison between 「Ninja ZX-4R」「Ninja ZX-4R SE」「Ninja ZX-4RR」
Part | Detail | Ninja ZX-4R | Ninja ZX-4R SE | Ninja ZX-4RR |
Front Fork | SHOWA SFF-BP | 〇 | | |
SHOWA SFF-BP w/Preload adjustment function | | 〇 | 〇 |
Rear Shock | SHOWA BFRC-lite | | | 〇 |
Equipment/ Accessory | Dual direction KQS | Accessory | Standard Equipment | Standard Equipment |
Smoked windshield | Accessory | Standard Equipment | Accessory |
USB power socket | Accessory | Standard Equipment | Accessory |
Frame Slider | Accessory | Standard Equipment | Accessory |
* | 59kw(80PS)、w/Ram Air pressure. NOTE: The maximum power output varies depending on specification and market. |
Ninja ZX-4RR
Ninja ZX-4R / Ninja ZX-4R SE / Ninja ZX-4RR
Model | Ninja ZX-4R / Ninja ZX-4R SE / Ninja ZX-4RR |
Dimensions | 1,990mm×765mm×1,110mm |
Wheelbase | 1,380mm |
Ground Clearance | 135mm |
Seat Height | 800mm |
Caster/Trail | 23.5° / 97mm |
Engine type/ Valve system | Water-cooled, Four-Stroke, Four-Cylinder |
Capacity | 399cm3 |
Bore and Stroke | 57.0×39.1mm |
Compression ratio | 12.3:1 |
Starter | Electric self-start |
Ignition | Battery and Coil (transistor ignition) |
Lubrication method | Wet Sump |
Oil capacity | 3.0L |
Fuel supply | Fuel injection |
Transmission | 6 speed |
Clutch | Wet multi-plate |
Ratios | 1st | 2.929 (41/14) |
2nd | 2.056 (37/18) |
3rd | 1.619 (34/21) |
4th | 1.333 (32/24) |
5th | 1.154 (30/26) |
6th | 1.037 (28/27) |
Primary/Secondary Reduction | 2.029 (69/34) / 3.429 (48/14) |
Frame layout | Trellis (High Tensile Steel) |
Suspension | Front | Telescopic |
Rear | Swingarm (Horizontal back link) |
Tyre size | Front | 120/70ZR17M/C (58W) |
Rear | 160/60ZR17M/C (69W) |
Brake type | Front | Dual disc 290mm (Outer diameter) |
Rear | Single disc 220mm(Outer diameter) |
Steering angle (Left and Right) | 35° / 35° |
Vehicle weight | Ninja ZX-4R / Ninja ZX-4RR: 188kg Ninja ZX-4R SE: 189kg |
Fuel capacity | 15L |
- Specifikationerna kan ändras utan föregående meddelande
- Specifikationerna kan variera beroende på marknad
- Introduktionsdatum (och introducerade modellvarianter) kan variera beroende på marknad