Nyhetsbrev

Kawasaki's officiella nyhetsbrev

23 November 2021 Ninja H2 SX är på radarn för 2022

2022 kommer Kawasaki lansera den mest omfattande Sport Tourer som någonsin skapats, och tack vare den nya innovativa ARAS-tekniken från teknikpartnern Bosch kommer den finnas på radarn hos många motorcykelfans.

Ninja H2 SX - och toppmodellen SE med Showa elektroniskt dämpad fjädring och Skyhook-teknik - är utrustad med inte bara en utan två radarsensorer och har flera nyttiga hjälpmedel för den som kör, bland annat Forward Collision Warning (FCW), adaptiv farthållare (ACC) och Blind Spot Detection (BSD).

Med tre möjliga avståndsinställningar som väljs av föraren ger FCW en visuell varning via en ljusremsa ovanför mätarpanelen när motorcykeln når ett visst avstånd från fordonet framför. Det gör att föraren hela tiden har kontroll över svaret och kan bromsa eller vidta andra åtgärder för att undvika en eventuell kollision. Med den adaptiva farthållaren (ACC) finns möjligheten att ställa in tre olika avståndalternativ. I det fallet aktiveras bromsarna automatiskt när man når ett inställt avstånd, och motorvarvtalet sänks tillräckligt för att sedan hålla det valda avståndet. Medan båda dessa funktioner är fokuserade på den främre radarsensorn är den bakre sensorn avsedd för BSD (Blind Spot Detection). När ett fordon rör sig in i förarens döda vinkel lyser en lampa (antingen vänster eller höger) tydligt men diskret i den aktuella backspegeln.

Som plattform för sådan avancerad teknik finns ingen bättre motorcykel än Ninja H2 SX med sin unika och balanserade kompressormotor. Tillsammans med den skarpa, aggressiva Ninja-formgivningen och den avancerade fjädringen är den en ultimat sporthoj. Kurvstyrningsfunktion, traktionskontroll i flera nivåer, startkontroll plus motorbromskontroll, integrerade körlägen och snabbväxel upp/ner (up/down quick shift) som standard visar att detta är en sportmotorcykel av högsta klass.

Till detta kommer touring-funktioner som färgkodade väskor som tillval, valbara kör- och effektlägen, nyckellös tändning, LED-cornering lights och däcktrycksövervakning. Dessutom - och för att göra livet lite enklare när du är ute och kör - ingår även VHA (Vehicle Hold Assist) i standardutrustningen. När föraren har stannat startar VHA när denne utövar ett visst tryck (på antingen fram- och/eller bakbromsen). Systemet kopplas ur automatiskt när föraren drar sig undan eller när sidostativet fälls ner. Detta är en stor fördel när man drar i väg i uppförsbacke eller med passagerare och bagage ombord. Praktiskt är också nödstoppssignalen, en annan automatisk funktion som "pulserar" bakre bromsbelysningen om föraren plötsligt bromsar hårt.
 
 
När det gäller förarmiljön har Kawasaki inte sparat på något genom att leverera en stor TFT-display i färg som kan förmedla en mängd uppdateringar om maskinens status, men det är bara början på 6,5-tumsskärmens funktionalitet, för 2022 kommer Ninja H2 SX- och SE-modellerna med Kawasaki SPIN som standard. SPIN är ett informationssystem med "skärm i skärmen" som gör det möjligt för föraren att koppla upp sig mot sin smartphone och få tillgång till cirka 20 appar på mätarpanelen som täcker navigering, väder, musik, kontaktloggar och många andra ämnen, till exempel kommunikation mellan förare och passagerare.
Att packa in så mycket teknik och smarta funktioner i ett enda sporttouringpaket har varit en utmaning som Kawasakis konstruktörer och tekniker är stolta över. Ninja H2 SX kommer sannolikt att överträffa mångas förväntningar tillsammans med det mest omfattande utbudet av förarhjälpmedel som Kawasaki någonsin har gjort.
 
2022 Färger – Ninja H2 SX and SE
Emerald Blazed Green / Metallic Diablo Black / Metallic Graphite Gray