Nyhetsbrev

Kawasaki's officiella nyhetsbrev

22 September 2023 Nya KX450-modeller kommer att släppas 2024.

Den senaste versionen av KX450-familjen - som består av KX450 och KX450X - kommer att släppas och ett imponerande antal nya uppdateringar har gjorts för att säkerställa att den tävlingsvinnande positioneringen av båda maskinerna förblir där den hör hemma - längst fram i racet.
Tack vare Romain Febvre och Kawasaki Racing Teams stora MXGP framgångar, har KX450 för 2024 behållit sin robusta tillförlitlighet och prestanda samtidigt som den integrerar ny teknik.
Det första fullständiga modellbytet på fem år avslöjar ökad motorprestanda tack vare ett nytt downdraft-intag plus symmetriskt riktade insugs- och avgasportar. Brembos bromskomponenter och ODI Lock-On grepp används för första gången. Förbättrad frontkänsla tack vare ny chassidesign är en annan förbättring. Dessutom, i den djupa tekniska zonen, gör Power Modes och Kawasaki Traction Control (valbar från omkopplare på det vänstra sidan av styret) plus smartphoneanslutning detta helt enkelt till den högsta specifikationen på KX450 någonsin.
När det gäller den berömda 449 cm3 vätskekylda motorn med hydraulisk koppling och elstart, släpps nu ännu mer kraft lös tack vare förändringar i både inlopps- och avgasområdena, medan nya lägesknappar på det vänstra styret gör att föraren snabbt och enkelt kan växla mellan två motormappningar (Normal och Mild respons) som finns som standard i ECU. Dessutom kan KX-förare nu dra nytta av Kawasakis berömda KTRC genom att välja två alternativ för traction control (återigen från vänster fältknappar) eller till och med välja att stänga av KTRC.
Launch Control finns också med på specifikationen och så även smartphone-anslutning där förare kan justera motormappningar och andra inställningar med den unika för Kawasaki Rideology-appen – inget mer behov av bärbara datorer och kablar, vid sidan av banan!
Detaljnivån som Kawasakis ingenjörer har gått in på för nya KX450 och KX450X är häpnadsväckande. Alla delar av cykeln har undersökts – och där det är motiverat – uppgraderats. Det nya KX-chassiet består av nya kylarvingar, sidokåpor och bakre stänkskärm plus en sidokåpsdesign som gör det lättare att ta bort och få snabb åtkomst till luftfiltret.
Chassit är också nytt med en reviderad strukturell styvhet som bidrar till ökad känsla i frontändan samt rymmer den nya avgasrörsdragningen som spelar en så viktig roll i ökad kraft kopplat till förfining av kraftleveransen. Dessutom gör denna mer direkta dragning av avgasröret att ljuddämparen kan flyttas framåt, vilket underlättar centraliseringen av vikten.
Mycket tanke har också lagts på hela bromspaketet. Inte bara debuten av ett Brembo bromsok fram, utan också Brembo huvudcylinder och en broms/Sunstar främre skivrotor. Baktill stoppas en 240 mm skiva av ett Nissin-ok, och ett större hjulnav ingår i 2024-paketet för ökad styvhet.
Totalt är det nästan femtio anmärkningsvärda förändringar och uppdateringar av nya KX450 och KX450X för 2024 – inklusive till och med sådana saker som olika motorfästen (tillval) som gör det möjligt för förare att justera chassistyvhetsbalansen för att passa olika banförhållanden och greppet som krävs.
Romain Febvre från Kawasaki Racing Team har vid många tillfällen bevisat hur potent KX450-paketet är i MXGP. Nu, för den nya säsongen 2024, har ribban flyttad ännu högre och förarens förväntningar på framgång kommer också att flyttas uppåt. KX450 och KX450X är byggda för vinnare och det är lika sant som alltid att Kawasaki 2024 kommer att sikta på att leverera cyklarna som bygger mästare.