Nyhetsbrev

Kawasaki's officiella nyhetsbrev

5 November 2013 Nya Z1000 speglar Kawasakis unika designfilosofi Sugomi

Z1000 - mer vild än tam
Aggressiv och med en stark vilja att kämpa om ledningen i den konkurrensutsatta ”nakna” klassen, är nya Z1000, 20014 års modell, kompromisslöst designad och en alldeles egen stark personlighet. Ett koncentrat av Z-konceptet som tar ytterligare ett steg framåt. En renodling av Kawasakis designfilosofi Sugomi.

Sugomifilosofin - som först användes med stor framgång på Z800 och Z800e - omfattar varje liten del av stylingen och de tekniska lösningarna. Genom att använda suggestiva begrepp som ”häftigt”, ”imponerande”, ”karismatiskt” och ”inspirerande” blev resultatet ett koncentrat av dessa noggrant kombinerade begrepp, som i slutänden skapade den ultimata Z. Enkelt uttryckt: Sugomimetoden är tänkt att upplevas av föraren i termer av hela Z1000-konceptet, både visuellt och när det gäller motorkaraktär och chassirespons.

Avskalad, naken och med ett nästan primitivt uttryck, visar den senaste 1000-kubikaren i Z-klassen att Sugomi-designfilosofin skapat en hoj med kattdjursliknande karaktär, med en aggressiv närvaro, som kommit att bli synonym med Kawasakis framgångsrika Z-koncept. Med sitt dynamiska, funktionella utseende, avslöjar nya Z1000, både djärva uppgraderingar och ett totalt nytänkande inom mc-design och styling.

Högeffektiva, TOKICO monoblock bromsok som ger suverän bromskänsla är en av de mest uppenbara nyheterna på nya Z1000. Radiellt monterade och matchade med en huvudbromscylinder med radialpump. Bromsoken ser inte bara imponerande ut, de arbetar också perfekt tillsammans med Kawasakis karakteristiska bladformade bromsskivor, för att leverera klassens kanske bästa bromsprestanda.

Ny Big Piston framgaffel med separat funktion, avstämd för en mjuk, följsam fjädringskänsla och förmåga att hantera både aggressiv sportkörning och avslappnad cruising i stan. Dämpning och förspänningsjustering, understryker helhetskvalitén. Fronten karaktäriseras av den iögonfallande kåpan med sina smala ljusstarka LED-strålkastare, som används för första gången på en Kawasaki motorcykel. Kompakta lågenergi-LED-lampor har lång livslängd och använder de två inre lamporna för halvljus och alla fyra enheterna för helljus.

Med Z-kraften tagen till en ny nivå, har den senaste inkarnationen av Z1000 en uppgraderad motor med mer effekt, mer vridmoment och, passande nog, ännu bättre omedelbar gasrespons än tidigare.
Men det handlar inte bara om mer kraft, hur den levereras är ännu mer stimulerande. Med
reviderade ECU-inställningar och ventiltider plus ovala grenrör och många andra förbättringar, såsom uppdaterade cylindrar för minskad effektförlust, har Z1000 fått bättre bottenvrid, men inte på bekostnad av det karaktäristiska vassa högvarvsegenskaperna. Kombinationen av ändringar i luftburken och en ny resonator, understryker fartupplevelsen med ett underbart insugsljud.

Den aggressiva designen hos Z1000 inbjuder till att sätta sig tillrätta och göra sig beredd på att en framåtlutad ”ride” med det stora aluminiumstyret, de coola breda backspeglarna och en uppgraderad LCD-instrumentering, som ligger helt i linje med den sportiga personlighet som den här nakna japanska körmaskinen utstrålar.

Precis som den legendariska Z 1, visar den senaste Z-modellen stolt upp fyra avgaspipor, abrupt avskurna för att accentuera den kompromisslösa designen av den bakre delen av Z1000. Det öppna utrymmet ovanför bakhjulet och den kantiga passagerarsitsen accentuerade av de karaktäristiska LED-bakljusen, gör 2014 års Sugomidesignade Z1000 redo att bevisa att den är mer vild än tam.

För Kawasaki Motors Europe, är den senaste Z1000 ett viktigt steg framåt när det gäller design och varumärkesvärde enligt VD Yasushi Kawakami.

"Kawasaki är en stor aktör på marknaden för ”nakna” motorcyklar, som Z750, vilken har varit europeisk storsäljare tidigare säsonger. Vi tror att, med sin unika Sugomi designfilosofi, kommer den senaste Z1000 att attrahera det växande antalet förare som gillar den här typen av mc. Nya Z1000 kommer att fungera som ett visuellt kännetecken, som speglar mycket av det som gör Kawasakis varumärke så distinkt och tilltalande ".